Sunnet Dugun

5 augustus 2018 - Kayalıyokuş Mahallesi, Turkije

Spreek uit als suunnet dughun ofzoiets, dugun betekent bruiloft en sunnet besnijdenis. Ze noemen het volgens mij zo door de overdaad en bij ons viel het wCht mee (ik denk de dorpse eenvoud), maar er zijn mensen die er echt een mini-bruiloft van maken.

Gisteravond laat hadden we de pakjes pas gepast en wat bleek: ze pasten niet, althans de bloesjes. Gelukkig zijn turken allemaal nogal last-minute: ze konden gewoon gemaakt worden zondagochtend en nog vóór 11 uur klaar ook.

Zo geschiedde: om 11.30 reden we richting köy (spreek uit: keuj, betekent: dorp) waar de voorbereidingen al in volle gang waren. Het feest werd gehouden op de binnenplaats van opa en oma’s huis en het HELE dorp was uitgelopen (op een enkeling na die wel even met de traktor langs kwam: het werk gaat gewoon door). Er waren 100 stoelen gehuurd maar dit bleek niet genoeg.

Organisatie was er verder niet echt: er waren druiven, baklava en een echte doner rol waar de heren van het vlees, vlees vanaf sneden om de broodjes mee te beleggen. Er waren honderden bekertjes ayran (yoghurt met water en zout, Turkse drank. Rond een uur of 12.15 gingen de mannen naar de moskee voor het middaggebed waar meteen ook Koran werd gelezen voor Fatih en yasin. Na het gebed kwam iedereen terug en kon er gegeten worden. Mensen zaten overal: op de binnenplaats, in de schuur, onder een boom, of een afdak of de trap. Na het eten bleven mensen nog even zitten maar langzaamaan liep alles toch vrij snel leeg. Gelukkig want de kinderen waren moe, iedereen was moe.

Na het feest kwam de hele familie (zo’n 25 man, de kinderen niet meegeteld) nog mee naar huis om te eten en voetbal te kijken. Het is nu 23.45, de wedstrijd is eindelijk afgelopen en iedereen is naar huis. Alle kinderen huppelen hier rond alsof het 16 jur smiddags is. Dat wordt nog leuk Dalijk!